Geplaatst op 24 September, 2014
EMMELOORD – Dankzij het buddyproject van de gemeente Noordoostpolder kreeg Vincent Obbes de kans om voor zichzelf te beginnen als grafisch vormgever. Nu een paar maanden later heeft hij met Noise Graphics genoeg klussen om rond te komen. ‘Ik ben blij dat ik deze kans kreeg.’
‘Velen dromen hiervan en ik heb die kans gekregen. Daar ben ik heel blij mee’, zegt de jonge ondernemer enthousiast. Hij zat al een jaar werkloos thuis en vulde zijn dagen met solliciteren en gamen. ‘Ik kreeg afwijzing op afwijzing en toen werd ik ineens gebeld door de gemeente of ik open stond voor een nieuw traject.’
Hij was meteen enthousiast. ‘Er werd mij gevraagd wat ik echt wilde. Dat was het leger of grafische vormgeving. Het leger trok me, omdat mijn vader erin had gezeten en allerlei opleidingen had gedaan.’ Uiteindelijk hield hij dat als reserve en volgde hij zijn hart. Door zijn contacten in de muziekwereld - hij is al tien jaar dj - had hij al vele logo’s, banners en posters voor artiesten ontworpen.
Daar kon Obbes echter niet van leven en dus besloot hij het commerciëler aan te pakken. ‘Ik werd aan Judith Hut van Dith Design gekoppeld. Zij was een paar maanden lang mijn buddy. ‘Ik vond het erg leerzaam. Mijn wereld is heel erg verbreed. Richtte ik me daarvoor enkel op muziek, nu doe ik de meest uiteenlopende klussen. Erg leuk.’
Zo heeft hij net vijf klussen voor visitekaartjes afgerond. ‘Het mooie is dat geen enkel project hetzelfde was, ook al ging het elke keer om visitekaartjes. Het idee was hetzelfde, maar de opmaak was steeds anders.’ Dat maakt het werk uitdagend voor de vormgever.
Hij denkt graag met zijn klanten mee. Of het nu gaat om logo’s, flyers, covers van een album, websites, folders, visitekaartjes of banners. ‘Ik ben een beelddenker, dus ik zie het altijd gelijk voor me. Soms helpt het als de klant al een moodboard heeft. Hoe meer informatie, hoe beter ik het kan omzetten naar een ontwerp.’
Obbes staat open voor ideeën, is leergierig en vergt het uiterste van zichzelf. ‘Ik ben een perfectionist en stop niet voordat de klant helemaal tevreden is.’ www.noise-graphics.com.